2016/06/07، 03:15 PM
با گفتگوهایی که با فنلاندیها داشتیم ، به عوامل متعدد که باعث رشد و گسترش مصرف قهوه می شود برخوردیم که مهمترین عوامل را به شرح کوتاه خدمتان عرض می کنیم:
• عوامل محیطی و آب و هوایی در مصرف قهوه :
با توجه به وضعیت آب و هوایی نسبتاً سرد و شبهای طولانی نواحی قطبی ، قهوه با توجه به خصوصیات بارز اثبات شده اش در زمینه افزایش هوشیاری ، مثبت اندیشی و کاهش افسردگی می تواند یکی از دلایل علاقه فنلاندیها به نوشیدن قهوه باشد .
• عوامل سیاسی ، فرهنگی :
کشور فنلاند مدتهای زیادی را تحت تسلط روسیه گذرانده است ولی هیچ وقت مثل روسها چای خور نشده اند . شاید نوشیدن قهوه آن هم به روش قطره ای ( دریپ کافی ) شبیه امریکائیها ، نشانه این موضوع باشد که فنلاندیها می خواهند اعلام کنند ما روس نیستیم و در کشور ما چای و سماور روسی جایگاهی ندارد .
• دسترسی مناسب بعد از جنگ جهانی دوم :
در جریان جنگ جهانی دوم ، با توجه به محدویت واردات کالا مردم فنلاند به جای قهوه ، ریشه کاسنی را تفت داده و دم می کردند . پس از پایان جنگ با توجه به علاقه مردم به نوشیدن قهوه واقعی ، واردات قهوه سبز گسترش یافت و با توجه به فراوری مناسب داخلی ، به وفور در دسترس مردم قرار گرفت .
• برنامه ریزی کلان دولتی :
در گفتگویی که با یکی از مدیران ارشد کارخانه paulig داشتم ، ایشان اعلام کردند که با دولت فنلاند با توجه به تاثیرات مطلوب قهوه در زمینه های متفاوت سلامتی و نشاط اجتماعی از تمامی دستگاههای دولتی و خصوصی خواسته اند تانوشیدنی قهوه با کیفیت را به رایگان در دسترس کارکنان سازمانهای مطبوعه خود قرار دهند .
متاسفانه سفرکوتاهتر از آن بود که اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنیم . ولیکن با توجه به همین موارد می توانیم اعلام کنیم اگر می خواهیم مصرف سرانه قهوه کشورمان را بالاتر ببریم و سلامت و شادابی جامعه مان را افزایش دهیم . نباید قهوه را از پنجره کالای لوکس نگاه کنیم و این نعمت الهی باید با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب برای تمامی اقشار مردم جامعه در دسترس باشد .
• عوامل محیطی و آب و هوایی در مصرف قهوه :
با توجه به وضعیت آب و هوایی نسبتاً سرد و شبهای طولانی نواحی قطبی ، قهوه با توجه به خصوصیات بارز اثبات شده اش در زمینه افزایش هوشیاری ، مثبت اندیشی و کاهش افسردگی می تواند یکی از دلایل علاقه فنلاندیها به نوشیدن قهوه باشد .
• عوامل سیاسی ، فرهنگی :
کشور فنلاند مدتهای زیادی را تحت تسلط روسیه گذرانده است ولی هیچ وقت مثل روسها چای خور نشده اند . شاید نوشیدن قهوه آن هم به روش قطره ای ( دریپ کافی ) شبیه امریکائیها ، نشانه این موضوع باشد که فنلاندیها می خواهند اعلام کنند ما روس نیستیم و در کشور ما چای و سماور روسی جایگاهی ندارد .
• دسترسی مناسب بعد از جنگ جهانی دوم :
در جریان جنگ جهانی دوم ، با توجه به محدویت واردات کالا مردم فنلاند به جای قهوه ، ریشه کاسنی را تفت داده و دم می کردند . پس از پایان جنگ با توجه به علاقه مردم به نوشیدن قهوه واقعی ، واردات قهوه سبز گسترش یافت و با توجه به فراوری مناسب داخلی ، به وفور در دسترس مردم قرار گرفت .
• برنامه ریزی کلان دولتی :
در گفتگویی که با یکی از مدیران ارشد کارخانه paulig داشتم ، ایشان اعلام کردند که با دولت فنلاند با توجه به تاثیرات مطلوب قهوه در زمینه های متفاوت سلامتی و نشاط اجتماعی از تمامی دستگاههای دولتی و خصوصی خواسته اند تانوشیدنی قهوه با کیفیت را به رایگان در دسترس کارکنان سازمانهای مطبوعه خود قرار دهند .
متاسفانه سفرکوتاهتر از آن بود که اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنیم . ولیکن با توجه به همین موارد می توانیم اعلام کنیم اگر می خواهیم مصرف سرانه قهوه کشورمان را بالاتر ببریم و سلامت و شادابی جامعه مان را افزایش دهیم . نباید قهوه را از پنجره کالای لوکس نگاه کنیم و این نعمت الهی باید با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب برای تمامی اقشار مردم جامعه در دسترس باشد .