2016/11/30، 12:01 AM
فرهنگ قهوهنوشی جای خودش را در زندگی روزمرهی مردم بیشتر و بیشتر باز میکند. حتما شما هم دور و برتان را که خوب نگاه کنید، متوجه میشوید که تقاضای کافهنشینها و قهوهنوشها برای قهوهی مرغوبتر، بیشتر شده. اینطور نیست؟ در مطلبی که میخوانید بررسی میشود که چطور تقاضای قهوهنوشها برای قهوهی باکیفیتتر بیشتر شده و چطور این بالا رفتن تقاضا، بر سرو قهوه در محیط کار و بازده کاری تاثیر گذاشته است.
این روزها دیگر قهوهنوشی منحصر به قرارهای کافهای عصرگاهی نمیشود. قهوه جای خودش را در شروع روز کاری بسیاری از آدمها در ایران باز کرده و حالا کافههای بسیاری از ساعات اولیه روز کرکرهها را بالا میکشند تا آنها که عادت به نوشیدن قهوهی صبحگاهی دارند، جیرهی صبح کافئینشان را تامین کنند. در آمریکا بیش از نیمی از افراد بالغ روزانه حداقل یک فنجان قهوه مینوشند. مردم هزارهی سوم مشتاق قهوهنوشیاند، به خصوص قهوههای بر پایهی اسپرسو. طبق یک پژوهش، مصرف قهوهی مرغوب و باکیفیتتر بین افراد ۲۵ تا ۳۹ سال، طی سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ از ۱۹ درصد به ۴۱ درصد افزایش یافته! یعنی طی هشت سال آدمهای بیشتری جذبِ مصرف قهوهای شدند که کیفیتی بالاتر از قهوههای سوپرمارکتی دارند. این پژوهش مدعیست یکی از عوامل تاثیرگذار بر این تغییر ذائقه راهاندازی بیش از ۱۹۰۰۰ شعبهی استارباکس در سراسر دنیا در شانزده سال اخیر است.
این تغییر در شیوه و سرانه مصرف قهوه به محیطهای کاری هم کشیده شده است. در آمریکا قهوهای که بهطور سنتی در محیطهای کاری در دسترس بود بهشدت بیکیفیت و نامرغوب بوده و به گفتهی جس کان (Jesse Kahn) مدیر فروش کانتر کالچر کافی (Counter Culture Coffee) شرکتها و ادارات در چند سالهی اخیر به سمت سرو قهوهی باکیفیتتر در محیطهای کاری کشیده شدهاند و قهوه در شرکتها و ادارات رشد بالایی داشته. در ایران و در تهران نیز امروزه ادارات و شرکتهایی هستند که با راهاندازی کافهی خصوصی و ویژهی کارکنان مجموعه، سعی دارند به مدد قهوه برای بالا رفتن بازده کاری کارمندان فضایی بهتر فراهم کنند.
"در ایران و در تهران نیز امروزه ادارات و شرکتهایی هستند که با راهاندازی کافهی خصوصی و ویژهی کارکنان مجموعه، سعی دارند به مدد قهوه برای بالا رفتن بازده کاری کارمندان فضایی بهتر فراهم کنند"
تغییر در مصرف قهوه
آدمهای هزارهی سوم لزوما نسبت به نسلهای قبلتر قهوهی بیشتری نمینوشند. آدمهای امروزه پول بیشتری برای نوشیدن یک فنجان قهوهی باکیفیت خرج میکنند. کان میگوید آدمهای هزارهی سوم درآمد زیادی برای خرج کردن دارند، اما آن را مثل پدران و مادرانشان خرج لباس و ماشین نمیکنند. آنها برای تجربههای بهتر غذایی و قهوهی باکیفیتتر پول بیشتری حاضرند پرداخت کنند. به عقیدهی کان ما در دورهی گذاری هستیم که در آن مردم بیشتر و بیشتر طالب غذا و نوشیدنی باکیفیت هستند و این تقاضا بر بازار عرضه هم تاثیر میگذارد. بهطور مشخص در محیطهای کاری اثرگذار است و کمپانیها را به سمت فضایی میبرد که در آن کارمندانشان تجربهی بهتری از قهوهنوشی در محل کار داشته باشند.
اما تجربهی نوشیدن قهوهی خوب در محیط کار چطور بر بازده کاری کارمندان اثر میگذارد؟
کمپانی مارس درینکس (Mars Drinks) تولیدکنندهی دستگاههای قهوهساز فوری برای محیطهای کاری ست. دکتر تریسی بروور (Tracy Brower) مدیر این کمپانی میگوید محیطهای کاری با نشاط و پربازده جاهایی هستند که در آن کارمندان در رفاه، تعامل، همکاری و بهرهوری باشند. آدمهای هزارهی سوم فضای کافهها را محیطی برای بهرهوری کاری و درگیر شدن با کار میبینند. در مقابلِ نسلهای قبلتر که کافهها را صرفا جایی برای تعامل اجتماعی میدانستند.
این روزها دیگر قهوهنوشی منحصر به قرارهای کافهای عصرگاهی نمیشود. قهوه جای خودش را در شروع روز کاری بسیاری از آدمها در ایران باز کرده و حالا کافههای بسیاری از ساعات اولیه روز کرکرهها را بالا میکشند تا آنها که عادت به نوشیدن قهوهی صبحگاهی دارند، جیرهی صبح کافئینشان را تامین کنند. در آمریکا بیش از نیمی از افراد بالغ روزانه حداقل یک فنجان قهوه مینوشند. مردم هزارهی سوم مشتاق قهوهنوشیاند، به خصوص قهوههای بر پایهی اسپرسو. طبق یک پژوهش، مصرف قهوهی مرغوب و باکیفیتتر بین افراد ۲۵ تا ۳۹ سال، طی سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ از ۱۹ درصد به ۴۱ درصد افزایش یافته! یعنی طی هشت سال آدمهای بیشتری جذبِ مصرف قهوهای شدند که کیفیتی بالاتر از قهوههای سوپرمارکتی دارند. این پژوهش مدعیست یکی از عوامل تاثیرگذار بر این تغییر ذائقه راهاندازی بیش از ۱۹۰۰۰ شعبهی استارباکس در سراسر دنیا در شانزده سال اخیر است.
این تغییر در شیوه و سرانه مصرف قهوه به محیطهای کاری هم کشیده شده است. در آمریکا قهوهای که بهطور سنتی در محیطهای کاری در دسترس بود بهشدت بیکیفیت و نامرغوب بوده و به گفتهی جس کان (Jesse Kahn) مدیر فروش کانتر کالچر کافی (Counter Culture Coffee) شرکتها و ادارات در چند سالهی اخیر به سمت سرو قهوهی باکیفیتتر در محیطهای کاری کشیده شدهاند و قهوه در شرکتها و ادارات رشد بالایی داشته. در ایران و در تهران نیز امروزه ادارات و شرکتهایی هستند که با راهاندازی کافهی خصوصی و ویژهی کارکنان مجموعه، سعی دارند به مدد قهوه برای بالا رفتن بازده کاری کارمندان فضایی بهتر فراهم کنند.
"در ایران و در تهران نیز امروزه ادارات و شرکتهایی هستند که با راهاندازی کافهی خصوصی و ویژهی کارکنان مجموعه، سعی دارند به مدد قهوه برای بالا رفتن بازده کاری کارمندان فضایی بهتر فراهم کنند"
تغییر در مصرف قهوه
آدمهای هزارهی سوم لزوما نسبت به نسلهای قبلتر قهوهی بیشتری نمینوشند. آدمهای امروزه پول بیشتری برای نوشیدن یک فنجان قهوهی باکیفیت خرج میکنند. کان میگوید آدمهای هزارهی سوم درآمد زیادی برای خرج کردن دارند، اما آن را مثل پدران و مادرانشان خرج لباس و ماشین نمیکنند. آنها برای تجربههای بهتر غذایی و قهوهی باکیفیتتر پول بیشتری حاضرند پرداخت کنند. به عقیدهی کان ما در دورهی گذاری هستیم که در آن مردم بیشتر و بیشتر طالب غذا و نوشیدنی باکیفیت هستند و این تقاضا بر بازار عرضه هم تاثیر میگذارد. بهطور مشخص در محیطهای کاری اثرگذار است و کمپانیها را به سمت فضایی میبرد که در آن کارمندانشان تجربهی بهتری از قهوهنوشی در محل کار داشته باشند.
اما تجربهی نوشیدن قهوهی خوب در محیط کار چطور بر بازده کاری کارمندان اثر میگذارد؟
کمپانی مارس درینکس (Mars Drinks) تولیدکنندهی دستگاههای قهوهساز فوری برای محیطهای کاری ست. دکتر تریسی بروور (Tracy Brower) مدیر این کمپانی میگوید محیطهای کاری با نشاط و پربازده جاهایی هستند که در آن کارمندان در رفاه، تعامل، همکاری و بهرهوری باشند. آدمهای هزارهی سوم فضای کافهها را محیطی برای بهرهوری کاری و درگیر شدن با کار میبینند. در مقابلِ نسلهای قبلتر که کافهها را صرفا جایی برای تعامل اجتماعی میدانستند.