2016/12/29، 04:23 PM
در کشورهای جنوب صحرای آفریقا صنعت کشاورزی و توریسم در حال توسعه است و این میان کمپانی بلومبرگ فیلانتروپیز (Bloomberg Philanthropies) با اختصاص ۱۰ میلیون دلار بودجهی بیشتر به برنامهی توسعهی اقتصادی زنان این سازمان در رواندا، میخواهد مطمئن شود که زنان کارگر قهوه در مزارع نقشی بهسزا در مسیر توسعه ایفا میکنند.
زنجیره تامین قهوه در حال حاضر با ۲۵ میلیون مزرعهدار خردهپا روبهروست که باید برای تامین نیازهای اولیه آنها شرایطی پایا و عادلانه فراهم کند. ۱۲ میلیون از این جمعیت را زنان کارگر در مزارع قهوه تشکیل میدهند که به حاشیه رانده میشوند و از چرخه جهانی بازار بیرون میمانند. بدون دسترسی به دانش، بازار و شبکهی خریداران، مزرعهداران خردهپا از تامین نیازهای اولیه خود و خانوادهشان برنمیآیند. انجمن غیردولتی ریلیشنشیپ کافی (The Relationship Coffee Institute) یکی از همکاران کمپانی بلومبرگ است و در شرایطی که توصیف شد میکوشد تا زنان کارگر قهوه را به بازارهای جهانی قهوه تخصصی و خریدارانش وصل کند.
با همکاری دولت و نهادهای غیردولتی انجمن ریلیشنشیپ کافی توانسته زنان بسیاری را که اغلب مهارتهای کشاورزی محدودی داشتهاند زیر پوشش درآورد. اضافه شدن این بودجهی ۱۰ میلیوندلاری دست این انجمن را باز میگذارد تا ۲۰ هزار زن کارگر دیگر را که در مزارع قهوه کار میکنند تحت پوشش بگیرد. این انجمن به همراه انجمن شریکش، ساستینبل هاروست (Sustainable Harvest)، توانست در سال ۲۰۱۵ بیش از ۴۵۰ تن قهوه را از مزارعی تامین کند که زنان در آن مشغول به کاشت قهوه هستند.
دولت رواندا پس از دیدن نقش زنان در این برنامهی توسعه در کنفرانسی راجع به قهوه از موسسهی قهوه رواندا (Rwanda Coffee Institute) خواست تا برنامه آموزش را برای تمام ۴۰۰ هزار کارگری که در مزارع قهوه رواندا مشغول به کار هستند توسعه دهد.
قهوه تخصصی رواندا با عمر تقریبا پانزده ساله، امروزه جایگاه مهمی در صنعت قهوه تخصصی دنیا دارد. جوایز بینالمللی میگیرد و از مشتریهای ثابتاش میتوان به استارباکس، گرین مونتین کافی (Green Mountain Coffee)، اینتلیجنتسیا (Intelligentsia) و کانتر کالچر کافی (Counter Culture Coffee) اشاره کرد.
برای اولین بار مبلغان مذهبی در سال ۱۹۰۴ قهوه را به رواندا وارد کردند و تقریبا در سال ۱۹۳۰ تولید قهوهای که بیشتر آن کیفیت مرغوبی نداشت در رواندا آغاز شد. تمام قهوه رواندا در منطقهی مرکزی این کشور، نزدیک به کیگالی (Kigali) و در غرب آن کشت میشود؛ در حالیکه منطقهی شرقی کشور یک پارک ملی حفاظتشده است و قهوه در آن کشت نمیشود.
زنجیره تامین قهوه در حال حاضر با ۲۵ میلیون مزرعهدار خردهپا روبهروست که باید برای تامین نیازهای اولیه آنها شرایطی پایا و عادلانه فراهم کند. ۱۲ میلیون از این جمعیت را زنان کارگر در مزارع قهوه تشکیل میدهند که به حاشیه رانده میشوند و از چرخه جهانی بازار بیرون میمانند. بدون دسترسی به دانش، بازار و شبکهی خریداران، مزرعهداران خردهپا از تامین نیازهای اولیه خود و خانوادهشان برنمیآیند. انجمن غیردولتی ریلیشنشیپ کافی (The Relationship Coffee Institute) یکی از همکاران کمپانی بلومبرگ است و در شرایطی که توصیف شد میکوشد تا زنان کارگر قهوه را به بازارهای جهانی قهوه تخصصی و خریدارانش وصل کند.
با همکاری دولت و نهادهای غیردولتی انجمن ریلیشنشیپ کافی توانسته زنان بسیاری را که اغلب مهارتهای کشاورزی محدودی داشتهاند زیر پوشش درآورد. اضافه شدن این بودجهی ۱۰ میلیوندلاری دست این انجمن را باز میگذارد تا ۲۰ هزار زن کارگر دیگر را که در مزارع قهوه کار میکنند تحت پوشش بگیرد. این انجمن به همراه انجمن شریکش، ساستینبل هاروست (Sustainable Harvest)، توانست در سال ۲۰۱۵ بیش از ۴۵۰ تن قهوه را از مزارعی تامین کند که زنان در آن مشغول به کاشت قهوه هستند.
دولت رواندا پس از دیدن نقش زنان در این برنامهی توسعه در کنفرانسی راجع به قهوه از موسسهی قهوه رواندا (Rwanda Coffee Institute) خواست تا برنامه آموزش را برای تمام ۴۰۰ هزار کارگری که در مزارع قهوه رواندا مشغول به کار هستند توسعه دهد.
قهوه تخصصی رواندا با عمر تقریبا پانزده ساله، امروزه جایگاه مهمی در صنعت قهوه تخصصی دنیا دارد. جوایز بینالمللی میگیرد و از مشتریهای ثابتاش میتوان به استارباکس، گرین مونتین کافی (Green Mountain Coffee)، اینتلیجنتسیا (Intelligentsia) و کانتر کالچر کافی (Counter Culture Coffee) اشاره کرد.
برای اولین بار مبلغان مذهبی در سال ۱۹۰۴ قهوه را به رواندا وارد کردند و تقریبا در سال ۱۹۳۰ تولید قهوهای که بیشتر آن کیفیت مرغوبی نداشت در رواندا آغاز شد. تمام قهوه رواندا در منطقهی مرکزی این کشور، نزدیک به کیگالی (Kigali) و در غرب آن کشت میشود؛ در حالیکه منطقهی شرقی کشور یک پارک ملی حفاظتشده است و قهوه در آن کشت نمیشود.