2017/02/12، 05:07 PM
تولید دانه قهوه
کشور مالزی با ۲۸میلیون جمعیت (آمار سال ۲۰۱۰) سالیانه در حدود ۲۷هزار تن دانه قهوه تولید میکند (آمار سال ۲۰۰۹) که این رقم مالزی را در رتبه ۲۷ام کشورهای تولید کننده قهوه در دنیا قرار میدهد. چیزی در حدود ۵۲۵ کیلومتر مربع از مزارع مالزی زیر کشت قهوه است که در نزدیک به ۹۵درصد از این اراضی دانه قهوه گونه لیبریکا کشت داده میشود. در ۵درصد باقیمانده عمدتا گونه روبوستا زیر کشت است و در مناطق محدودی نیز قهوه عربیکا میروید. در سالهای اخیر با وجود افزایش قیمت دانه قهوه٬ بسیاری از مزارع قهوه مالزی به جنگلهای نخل تبدیل شده است. واردات دانه خام قهوه به مالزی نیازمند اخذ مجوزهای لازم از دولت این کشور است و همین مساله مشکلات زیادی سر راه فعالان صنعت قهوه در مالزی و شرکتهای روست و توزیع دانه قهوه قرار میدهد. از طرفی خرید و فروش دانه خام قهوه در مالزی ممنوع است و فروشگاههای تخصصی قهوه تنها میتوانند قهوه روستشده به مشتریان بفروشند.
بازار قهوه
سرانه مصرف قهوه در مالزی از ۰.۶۸ کیلوگرم در سال ۲۰۰۷ به ۰.۹ کیلوگرم در سال ۲۰۰۹ رسیده که رشدی قابلتوجه محسوب میشود. مقایسه این آمار با سرانه مصرف قهوه در کشورهایی مثل فنلاند (۱۲ کیلو قهوه به ازای هر نفر در سال)٬ نروژ (۹.۹) و ایسلند (۹) نشان از پتانسیل بالای بازار این کشور در حوزه قهوه است. (در سال ۲۰۰۹ سرانه مصرف قهوه در ایران ۰.۱ کیلوگرم قهوه در سال به ازای هر نفر اعلام شده است.) در طی ۲۰ سال گذشته٬ افزایش چشمگیر حجم تجارت جهانی از یک طرف و رونق صنعت توریسم و گردشگری مالزی و مسافرتهای فراوان توریستها به این کشور از طرف دیگر٬ بازار مصرف قهوه مالزی را با فرهنگهای خارجی قهوه و نیز ایدهها و روشهای متفاوت تهیه قهوه آشنا کرده است.
اولین شعبه استارباکس در مالزی در ۱۷ دسامبر ۱۹۹۸ در کیال پلازا افتتاح شد و این آغازی بود برای آشنا شدن طبقه متوسط مردم مالزی با انواع دیگر قهوه نظیر کاپوچینو و لاته؛ مالزیاییهایی که تا پیش از آن از قهوه تنها قهوه فوری و قهوه سیاه سنتیشان را میشناختند. حالا استارباکس ۱۲۳ شعبه در شهرهای مختلف مالزی دارد و نقش غیرقابل انکاری در آشتیدادن فراریان از قهوه با این نوشیدنی خواستنی بازی میکند؛ تاثیری که بههر حال بهصورت غیرمستقیم موجب پدید آمدن بازاری برای دیگر کافیشاپها میشود.
اولین شعبه استارباکس در مالزی در سال ۱۹۹۸ افتتاح شد و این آغازی بود برای آشنا شدن طبقه متوسط مردم مالزی با انواع دیگر قهوه نظیر کاپوچینو و لاته
از طرفی بازگشت دانشآموختگان تحصیلکرده خارج از کشور به مالزی و تلاش و تقاضای آنها برای یافتن نمونه کافههایی که در خارج دیدهاند٬ موجب شده فرهنگ قهوهنوشی کشورهایی چون آمریکا٬ بریتانیا و استرالیا کمکم جای خود را در مالزی باز کند. تاثیرگذاری فرهنگ قهوه تایوان بر مالزی بیشتر خود را در غالب بهکارگیری روشهای دستی تهیه قهوه چون قهوه سیفونی و قهوه قطرهای نشان داده است. حالا بسیاری از کافههای مستقل مالزی قهوه مصرفی خود را در روسترهایی یک کیلویی تا سه کیلویی و در همان محل کافه روست میکنند تا کیفیت و مرغوبیت قهوههای خود را تضمین کنند.
بازار قهوه ویژه (Speciality Coffee) در مالزی محدود اما در عین حال بالنده و رو به رشد است. [عبارت Speciality Coffee معمولا در مقابل قهوه معمولی که در کافیشاپهای زنجیرهای و یا قهوهخانههای سنتی سرو میشود استفاده میشود.] مایکل ویلسون مدیر کافه «آرتیسان روست» در کوالالامپور معتقد است: «مالزیاییها نسبت به خوردنیها و نوشیدنیهای خود بسیار متعصب هستند. شاهد آن تعداد زیاد وبلاگهای غذایی در این کشور است. همین مساله بازار بالقوه خوبی برای قهوه ویژه در مالزی پدید آورده است.»
طی سه سال گذشته روند گشایش کافیشاپهای مستقل و کافههای زنجیرهای در مالزی رشد قابل توجهی داشته است. کارآفرینان صنعت قهوه و کافیشاپ با الهام از ایدهها و مفاهیمی که بهواسطه سفرهای برونمرزی بهدست آوردهاند٬ میکوشند تجربیات و مشاهدات خود را بهنوعی در بازار بهنسبت سنتی قهوه در مالزی بهکار گیرند. کافههای شهرهایی چون سانفرانسیسکو٬ نیویورک٬ پاریس٬ لندن٬ تایپه٬ ملبورن و سیدنی منبع الهام بسیاری از کارآفرینان و صاحبان کافههای مستقل امروز مالزی محسوب میشود.
این مطلب ادامه دارد...
کشور مالزی با ۲۸میلیون جمعیت (آمار سال ۲۰۱۰) سالیانه در حدود ۲۷هزار تن دانه قهوه تولید میکند (آمار سال ۲۰۰۹) که این رقم مالزی را در رتبه ۲۷ام کشورهای تولید کننده قهوه در دنیا قرار میدهد. چیزی در حدود ۵۲۵ کیلومتر مربع از مزارع مالزی زیر کشت قهوه است که در نزدیک به ۹۵درصد از این اراضی دانه قهوه گونه لیبریکا کشت داده میشود. در ۵درصد باقیمانده عمدتا گونه روبوستا زیر کشت است و در مناطق محدودی نیز قهوه عربیکا میروید. در سالهای اخیر با وجود افزایش قیمت دانه قهوه٬ بسیاری از مزارع قهوه مالزی به جنگلهای نخل تبدیل شده است. واردات دانه خام قهوه به مالزی نیازمند اخذ مجوزهای لازم از دولت این کشور است و همین مساله مشکلات زیادی سر راه فعالان صنعت قهوه در مالزی و شرکتهای روست و توزیع دانه قهوه قرار میدهد. از طرفی خرید و فروش دانه خام قهوه در مالزی ممنوع است و فروشگاههای تخصصی قهوه تنها میتوانند قهوه روستشده به مشتریان بفروشند.
بازار قهوه
سرانه مصرف قهوه در مالزی از ۰.۶۸ کیلوگرم در سال ۲۰۰۷ به ۰.۹ کیلوگرم در سال ۲۰۰۹ رسیده که رشدی قابلتوجه محسوب میشود. مقایسه این آمار با سرانه مصرف قهوه در کشورهایی مثل فنلاند (۱۲ کیلو قهوه به ازای هر نفر در سال)٬ نروژ (۹.۹) و ایسلند (۹) نشان از پتانسیل بالای بازار این کشور در حوزه قهوه است. (در سال ۲۰۰۹ سرانه مصرف قهوه در ایران ۰.۱ کیلوگرم قهوه در سال به ازای هر نفر اعلام شده است.) در طی ۲۰ سال گذشته٬ افزایش چشمگیر حجم تجارت جهانی از یک طرف و رونق صنعت توریسم و گردشگری مالزی و مسافرتهای فراوان توریستها به این کشور از طرف دیگر٬ بازار مصرف قهوه مالزی را با فرهنگهای خارجی قهوه و نیز ایدهها و روشهای متفاوت تهیه قهوه آشنا کرده است.
اولین شعبه استارباکس در مالزی در ۱۷ دسامبر ۱۹۹۸ در کیال پلازا افتتاح شد و این آغازی بود برای آشنا شدن طبقه متوسط مردم مالزی با انواع دیگر قهوه نظیر کاپوچینو و لاته؛ مالزیاییهایی که تا پیش از آن از قهوه تنها قهوه فوری و قهوه سیاه سنتیشان را میشناختند. حالا استارباکس ۱۲۳ شعبه در شهرهای مختلف مالزی دارد و نقش غیرقابل انکاری در آشتیدادن فراریان از قهوه با این نوشیدنی خواستنی بازی میکند؛ تاثیری که بههر حال بهصورت غیرمستقیم موجب پدید آمدن بازاری برای دیگر کافیشاپها میشود.
اولین شعبه استارباکس در مالزی در سال ۱۹۹۸ افتتاح شد و این آغازی بود برای آشنا شدن طبقه متوسط مردم مالزی با انواع دیگر قهوه نظیر کاپوچینو و لاته
از طرفی بازگشت دانشآموختگان تحصیلکرده خارج از کشور به مالزی و تلاش و تقاضای آنها برای یافتن نمونه کافههایی که در خارج دیدهاند٬ موجب شده فرهنگ قهوهنوشی کشورهایی چون آمریکا٬ بریتانیا و استرالیا کمکم جای خود را در مالزی باز کند. تاثیرگذاری فرهنگ قهوه تایوان بر مالزی بیشتر خود را در غالب بهکارگیری روشهای دستی تهیه قهوه چون قهوه سیفونی و قهوه قطرهای نشان داده است. حالا بسیاری از کافههای مستقل مالزی قهوه مصرفی خود را در روسترهایی یک کیلویی تا سه کیلویی و در همان محل کافه روست میکنند تا کیفیت و مرغوبیت قهوههای خود را تضمین کنند.
بازار قهوه ویژه (Speciality Coffee) در مالزی محدود اما در عین حال بالنده و رو به رشد است. [عبارت Speciality Coffee معمولا در مقابل قهوه معمولی که در کافیشاپهای زنجیرهای و یا قهوهخانههای سنتی سرو میشود استفاده میشود.] مایکل ویلسون مدیر کافه «آرتیسان روست» در کوالالامپور معتقد است: «مالزیاییها نسبت به خوردنیها و نوشیدنیهای خود بسیار متعصب هستند. شاهد آن تعداد زیاد وبلاگهای غذایی در این کشور است. همین مساله بازار بالقوه خوبی برای قهوه ویژه در مالزی پدید آورده است.»
طی سه سال گذشته روند گشایش کافیشاپهای مستقل و کافههای زنجیرهای در مالزی رشد قابل توجهی داشته است. کارآفرینان صنعت قهوه و کافیشاپ با الهام از ایدهها و مفاهیمی که بهواسطه سفرهای برونمرزی بهدست آوردهاند٬ میکوشند تجربیات و مشاهدات خود را بهنوعی در بازار بهنسبت سنتی قهوه در مالزی بهکار گیرند. کافههای شهرهایی چون سانفرانسیسکو٬ نیویورک٬ پاریس٬ لندن٬ تایپه٬ ملبورن و سیدنی منبع الهام بسیاری از کارآفرینان و صاحبان کافههای مستقل امروز مالزی محسوب میشود.
این مطلب ادامه دارد...