نکات کلیدی بررسی خریدو یا شراکت در یک کسب ( کافی شاپ ، رستوران ) - نسخهی قابل چاپ +- انجمن پيپ ايران|تنها انجمن تخصصي پيپ توتون سيگاربرگ قهوه|پاسارگادتاباک (https://www.pipeclubiran.com) +-- انجمن: مباحث مربوط به قهوه - قهوه جوش - قهوه ساز (https://www.pipeclubiran.com/forum-1.html) +--- انجمن: افتتاح اولین کافه بررسی قهوه در ایران (https://www.pipeclubiran.com/forum-21.html) +--- موضوع: نکات کلیدی بررسی خریدو یا شراکت در یک کسب ( کافی شاپ ، رستوران ) (/thread-2181.html) |
نکات کلیدی بررسی خریدو یا شراکت در یک کسب ( کافی شاپ ، رستوران ) - bernabea - 2016/06/30 اگر شما علاقمند به خرید یا مشارکت در کسبی هستید ، قبل از خرید باید ده ها مورد را در نظر بگیرید . نگاهی نزدیک و تیز بینانه و پاسخ دقیق به این سوالات شما را به اینکه آیا این کسب سودمند است یا خیر راهنمایی می کند. 1. چرا مالک فعلی می خواهد این کسب را بفروشد ؟ 2. چه عوامل بالقوه ای برای رشد این کسب وجود دارد ؟ 3. اگر این کسب به سمت رکود پیش رود آیا توانایی نگهداری و به موفقیت رساندن آنرا دارید ؟ 4. آیا این کسب و کار وضعیت مناسب مالی دارد ؟ آیا گزارش پایان سال مالی شرکت بررسی شده است ؟ آیا مالیاتهای پنج سال گذشته بررسی شده است ؟ 5. آیا قراردادهای در حال حاضر شرکت بررسی شده است ؟ 6. آیا هرگونه فروش بصورت حراجی در نظر گرفته شده بوده است ؟ 7. آیا هرگونه تبلیغات وسیعی در جریان بوده است ؟ 8. آیا این کسب در حال حاضر و یا در قبل زیر نظر بررسی ارگانهای دولتی قرار داشته است ؟ اگر بله، وضعیت حال حاضر به چه نحوی است ؟ 9. آیا این کسب در این اواخر تحت یک تعهد مالی قرار گرفته است ؟ اگر جواب بلی است وضعیت به چه صورتی است ؟ 10. آیا کسب بدهی یا تعهد خاصی را به شخص حقیقی یا حقوقی دارد ؟ اگر جواب بلی است اکنون وضعیت چگونه است ؟ 11. چه میزانی از طلبهای شرکت از تاریخ پرداختشان گذشته است ؟ چه میزان طلب وجود دارد ؟ 12. در حالت عادی چه تعدادی مشتری سرو می شود ؟ 13. آیا شرکت به یک مشتری خاص که حجم بالایی خرید می کند وابسته است ؟ اگر بله ، ایا شرکت بدون این مشتری می تواند به کار خود ادامه دهد ؟ 14. آیا حجم فروش شرکت فصل به فصل متغیر بوده است ؟ 15. چه کسانی هدف فروش این شرکت می باشند ؟ مشتریان در کجا قرار دارند ؟ آیا آنها متعلق به دور وبر شما هستند یا ایالتهای مختلف و یا در اطراف دنیا ؟ 16. چطور این شرکت برای سرویس و یا کالاهایش بازاریابی می کند ؟ آیا رقیب از همان روشها سود می برد ؟ اگر نه ، از چه روشهایی ؟ چه میزان موفق هستند ؟ 17. آیا شرکت حق انحصاری کالا و یا سرویسی را دارا می باشد ؟ اگر بله ، چگونه آنرا بدست آورده است ؟ آیا از این انحصار به خوبی سود می برد ؟ آیا نوشته کتبی دارید که مالک فعلی شرکت قابلیت انتقال انحصار کالا را به شمادارد ؟ 18. آیا شرکت برای کالا و سرویسهای خود هیچگونه مالکیت معنوی ثبت شده را دارا است ؟ کدامیک ؟ چه میزان از فروش متعلق به آن کالا می باشد ؟ آیا قیمت این شرکت با ارزش مالکیت های معنوی حساب شده است ؟ 19. آیا شرکت کالاهای زیادی از شرکت های متفاوت را بفروش می رساند و یا گروه کوچکی بعنوان شرکتهای تامین کننده کالا وجود دارد ؟ اگر این تعداد کم باشد ، از دست دادن این گروه چه تاثیری بر روند کار شما می گذارد ؟ و آیا قابل جایگزینی هستند یا خیر ؟ 20. آیا هیچکدام از لوازم و یا کالاها در شرایط متروکه ، منسوخ و یا از کار افتاده قرار دارند ؟ 21. آیا این کسب نوعی کسب و کار زود گذر است ؟ 22. سهم بازار این شرکت به چه میزان است ؟ 23. این شرکت چه رقبایی دارد ؟ چگونه می تواند رقابتی موفق داشته باشد ؟ آیا رقبا در این اواخر تغییر کرده اند؟ آیا هیچکدام از آنها در این اواخر از کسب خارج شده اند ؟ به چه دلایی ؟ 24. آیا شرکت ماشین آلات مورد نیاز را دارد ؟ آیا نیازی به خرید یا افزایش وسایل می باشد ؟ 25. ارزش کالاهای موجود شرکت به چه میزان می باشد ؟ آیا می توانید از این کالاهای موجود استفاده کنید ؟ و یا با خط تولید کالاهای شما مغایرت دارد ؟ 26. شرکت چه تعدادی کارمند دارد ؟ چه وظایفی دارند ؟ 27. آیا شرکت حقوق بالایی به کارمندان پرداخت می کند و یا پایین و یا متوسط ؟ 28. آیا کارمندان زیادی در شرکت در سالهای گذشته تعویض شده اند ؟ به چه علت ؟ 29. چه مزایایی به کارکنان داده می شد ؟ 30. مدیر اصلی شرکت به چه مدتی این مسئولیت را بعهده دارد ؟ 31. آیا تغییر مالکیت شرکت منجر به تغییر پرسنل می شود ؟ 32. چه گروه کارمند و یا کارمندانی بهترین انتخاب برای شرکت محسوب می شوند ؟ |