2017/02/07، 04:42 PM
سایتها و اپلیکیشنهای فروش ماشین را که دنبال کنید بازار داغ فولکس واگنها حتما چشمتان را میگیرد. ماشینهایی که از پارکینگها بیرون میآیند و از ده میلیون تا چهل میلیون تومان هم قیمتگذاری میشوند با شعارِ «مناسب برای کافه سیار». کافههای سیار در تهران و شهرهای دیگر اما فقط با فولکس واگنها پا نگرفتند. صندوق عقب پژو ۲۰۶ یکی از اولین مکانهایی بود که میزبان دستگاه اسپرسو در خیابان شد و این ایده در گذر زمان به ماشینهای دیگر هم رسید و ون و فولکسواگن و پرایدوانت و جیپ هم به شکل و شمایل کافهی سیار در آمدند.
کافههای سیار در رنگها و طراحیهای مختلف یکی از اتفاقهای جذاب خیابانهای شهر شدهاند. آدمها دوست دارند کنار ماشینهای خوشرنگ و لعاب عکس بگیرند و تجربهی تازهای از نوشیدن قهوه یا چای در خیابان داشته باشند. ماجرا اما در آن سوی این تجربه به این بامزگی و راحتی نیست. صاحبان کافههای سیار در سرما و گرما در خیابان با مشکلاتی مواجه میشوند که تحملشان به این سادگی نیست و برخی را به این نتیجه میرساند که اگر میتوانند، کافهی ثابتی را راهاندازی کنند و از کسب و کار در خیابان دست بکشند. اگر میخواهید دربارهی چند و چون کار کافههای سیار و مشکلاتشان در تهران بدانید این گزارش را بخوانید.
آرمان، صاحب کافه رو، همان دویست و شش سفیدرنگی که صندوق عقباش را کافه سیار کرده بود و در محدودهی خانه هنرمندان فعالیت میکرد چندی ست امتیاز کافه سیارش را واگذار کرده و در کرج کافهی ثابت راهاندازی کرده. او درباره مسیری که طی کرده میگوید: « حدود یک سال کافه سیار را داشتم اما بعد تصمیم گرفتم کافه ثابت داشته باشم و امتیاز کافه سیارم را واگذار کردم. کار در خیابان دردسرهای خودش را دارد و سختیهایی که تحملشان راحت نیست. در سرما و گرما در خیابان ایستادن آنقدر که به نظر میرسد راحت نیست.»
چندی پیش به همت شهرداری منطقه دوازده در خیابان سی تیر تعدادی از کافههای سیار گردهم آمدند و در شبهای مهربانی سی تیر برای رهگذرها نوشیدنی سرو کردند. باریستای یکی از کافه سیارها بدون اینکه بخواهد اسمی از کافهشان برده بشود گفت: «ما مشغول کار هستیم و مجوز گرفتن را پیگیری میکنیم تا تکلیف این قضیه روشن بشود. در شهرداری تکلیف کافههای سیار مشخص نیست. از یک طرف خود شهرداری برنامهای برگزار میکند در خیابان سی تیر و ما آنجا میتوانیم کار کنیم، در خیابانهای دیگر اما بهمان ایراد میگیرند که کلاً چرا کار میکنیم.»
اکیپ انضباط شهری نهادی ست که محمد قبادی، یکی از سه نفر سرمایهگذار واگن کافی به آن اشاره میکند. واگن کافی تا به حال نه از سوی نیروی انتظامی و نه از طرف پلیس راهنمایی رانندگی با مانعی مواجه نشده، اما در مناطق مختلف از طرف اکیپ انضباط شهری برخوردهای متفاوت دیده: « این مفهوم انگار یک اتفاق مردمی است. از خود شهرداری که پیش ما میآیند از قشرهای مختلفی هستند. برخی مناطق خیلی خوب و با احترام برخورد میکنند و میدانند که این کار شبیه به دستفروشیهای دیگر نیست. یک جاهای دیگر هم این اتفاق نمیافتد و خیلی تند برخورد میکنند. منطقه به منطقه این مساله فرق میکند.»
او معتقد است مشکلات ایجاد شده به این خاطر است که ساختار قانونی برای کسب مجوز اصلا وجود ندارد و از طرفی هم مردم و شهر تهران به شدت به این کسب و کار احتیاج دارد و عطشی در مردم احساس میگیرد که لازم است برای پاسخگویی به آن ساز و کار قانونی شکل بگیرد.
این مطلب ادامه دارد...
سلام جهان!:
- چگونه پیپ و چوب سیگار خود را تمیز کنیم
- منتخب
کافههای سیار در رنگها و طراحیهای مختلف یکی از اتفاقهای جذاب خیابانهای شهر شدهاند. آدمها دوست دارند کنار ماشینهای خوشرنگ و لعاب عکس بگیرند و تجربهی تازهای از نوشیدن قهوه یا چای در خیابان داشته باشند. ماجرا اما در آن سوی این تجربه به این بامزگی و راحتی نیست. صاحبان کافههای سیار در سرما و گرما در خیابان با مشکلاتی مواجه میشوند که تحملشان به این سادگی نیست و برخی را به این نتیجه میرساند که اگر میتوانند، کافهی ثابتی را راهاندازی کنند و از کسب و کار در خیابان دست بکشند. اگر میخواهید دربارهی چند و چون کار کافههای سیار و مشکلاتشان در تهران بدانید این گزارش را بخوانید.
آرمان، صاحب کافه رو، همان دویست و شش سفیدرنگی که صندوق عقباش را کافه سیار کرده بود و در محدودهی خانه هنرمندان فعالیت میکرد چندی ست امتیاز کافه سیارش را واگذار کرده و در کرج کافهی ثابت راهاندازی کرده. او درباره مسیری که طی کرده میگوید: « حدود یک سال کافه سیار را داشتم اما بعد تصمیم گرفتم کافه ثابت داشته باشم و امتیاز کافه سیارم را واگذار کردم. کار در خیابان دردسرهای خودش را دارد و سختیهایی که تحملشان راحت نیست. در سرما و گرما در خیابان ایستادن آنقدر که به نظر میرسد راحت نیست.»
چندی پیش به همت شهرداری منطقه دوازده در خیابان سی تیر تعدادی از کافههای سیار گردهم آمدند و در شبهای مهربانی سی تیر برای رهگذرها نوشیدنی سرو کردند. باریستای یکی از کافه سیارها بدون اینکه بخواهد اسمی از کافهشان برده بشود گفت: «ما مشغول کار هستیم و مجوز گرفتن را پیگیری میکنیم تا تکلیف این قضیه روشن بشود. در شهرداری تکلیف کافههای سیار مشخص نیست. از یک طرف خود شهرداری برنامهای برگزار میکند در خیابان سی تیر و ما آنجا میتوانیم کار کنیم، در خیابانهای دیگر اما بهمان ایراد میگیرند که کلاً چرا کار میکنیم.»
اکیپ انضباط شهری نهادی ست که محمد قبادی، یکی از سه نفر سرمایهگذار واگن کافی به آن اشاره میکند. واگن کافی تا به حال نه از سوی نیروی انتظامی و نه از طرف پلیس راهنمایی رانندگی با مانعی مواجه نشده، اما در مناطق مختلف از طرف اکیپ انضباط شهری برخوردهای متفاوت دیده: « این مفهوم انگار یک اتفاق مردمی است. از خود شهرداری که پیش ما میآیند از قشرهای مختلفی هستند. برخی مناطق خیلی خوب و با احترام برخورد میکنند و میدانند که این کار شبیه به دستفروشیهای دیگر نیست. یک جاهای دیگر هم این اتفاق نمیافتد و خیلی تند برخورد میکنند. منطقه به منطقه این مساله فرق میکند.»
او معتقد است مشکلات ایجاد شده به این خاطر است که ساختار قانونی برای کسب مجوز اصلا وجود ندارد و از طرفی هم مردم و شهر تهران به شدت به این کسب و کار احتیاج دارد و عطشی در مردم احساس میگیرد که لازم است برای پاسخگویی به آن ساز و کار قانونی شکل بگیرد.
این مطلب ادامه دارد...
سلام جهان!:
- چگونه پیپ و چوب سیگار خود را تمیز کنیم
- منتخب
قهوه آدمها را به هم نزدیکتر میکند...